skip to Main Content
3 Redenen Waarom Het Niet Lukt Om IT Talent Te Werven

3 redenen waarom het niet lukt om IT talent te werven

Als je een doordachte strategie hebt en de beste middelen tot je beschikking hebt, heb je het gevoel dat niets jouw wervingsinspanningen kan tegenhouden. Waarom voelt het dan soms dat je al achterloopt voordat het proces begint? Waarom mist je topkandidaten nog voor ze de trechter bereiken? Het zijn vaak de eenvoudigste veranderingen die het verschil kunnen maken.

In een recente Hackerrank enquête onder 71.000 ontwikkelaars zijn er inzichten ontdekt over wat kandidaten aantrekt voor een baan, welke tools ze het liefst gebruiken en wat ze graag willen leren.

Dit zijn de drie belangrijkste redenen waarom je niet in staat ben om je IT wervingsinspanningen te maximaliseren:

Reden 1: je bent niet regelmatig in contact met je hiring managers

Het wervingsproces begint bij jou, maar het gewicht van het werven van het juiste talent mag niet alleen op jouw schouders rusten. Zonder ondersteuning en regelmatige feedback van je hiring managers beginnen de vaardigheden of eigenschappen van jouw doelgroep te vertroebelen.

Mina Feuerhaken doet alle recruitment bij HackerRank en voorheen bij Looker. Ze legt het als volgt uit: “Het is belangrijk voor recruiters om een doorlopende samenwerking te creëren met hiring managers (engineering of development managers). Dit kan duidelijkheid scheppen over het gewenste kandidatenprofiel en de effectiefste boodschap om te resoneren bij mogelijke ontwikkelaars en engineers op het internet en social media”. Dit kan wekelijks of tweewekelijks zijn, afhankelijk van wat goed is voor jou en je hiring manager. De frequentie daargelaten, het belang zit in de consistentie.

Zorg voor regelmatig contact met hiring managers om een idee te krijgen van de wervingsbehoeften van het bedrijf. Het is belangrijk om te weten of er veranderingen zijn geweest in de criteria voor bepaalde functies of bedrijfsprioriteiten. Deze elementen kunnen een belangrijke impact hebben op jouw wervingsstrategie en het talent dat je binnenhaalt.

“Recruiters moeten de hiring managers ter verantwoording roepen en hen zo nodig adviseren. In veel opzichten is adviseren het beste wat recruiters kunnen”, merkt Mina op.

Reden 2: je hebt niet de tijd genomen om in de hoofd van de ontwikkelaar te komen

Als een van de snelst groeiende functies, en het meest gevraagd, hebben kandidaten voor developer functies een unieke set van wensen wanneer ze in de markt zijn voor een nieuwe baan. Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat je de juiste voordelen biedt om dat toptalent aan te trekken. In plaats van de bedrijfsmissie of je uitgebreide pakket van secundaire arbeidsvoorwaarden te promoten, hebben we geleerd dat je meer succes zult hebben bij het aantrekken van talent door de nadruk te leggen op de teams waar jouw kandidaten in terecht zullen komen en het werk dat ze zullen doen.

Soham Mehta, de oprichter van Interview Kickstart, dat ontwikkelaars helpt bij de voorbereiding van sollicitatiegesprekken en het zoeken naar een baan, heeft het grootste deel van zijn eerdere carrière als software-ingenieur doorgebracht bij startups en gevestigde bedrijven als eBay en Box. Mehta herinnert zich dat gedurende zijn hele carrière als ontwikkelaar het volgende: “De tech-stack deed er bij één van de bedrijven waar ik voor werkte nooit echt toe. De mensen met wie je werkt zijn echt belangrijk. De bedrijven waar ik voor koos, zijn de bedrijven waar ik het best met het team kon samenwerken. Als je omringd bent door goede mensen, kun je zeker leren, groeien en je vaardigheden ontwikkelen.”

Mehta’s observaties over het belang van een team komen overeen met wat de ontwikkelaars ons in het onderzoek vertelden, waarbij ze het werken met “slimme mensen/team” in de top drie van wensen in hun volgende baan plaatsten.

Reden 3: je benadrukt de verkeerde secundaire arbeidsvoorwaarden

Eén van de interessante inzichten die we in ons onderzoek hebben gevonden is dat ontwikkelaars vaak hun leven lang leren. Werken in een omgeving waar ze voortdurend worden blootgesteld aan nieuwe technologieën en leermogelijkheden is een topprioriteit binnen de gemeenschap. Door deze kansen te benadrukken voed je waarschijnlijk de onverzadigbare leergierigheid van jouw kandidaten.

Naarah Hastings, de oprichter van 6h Talent, is gespecialiseerd in het werven van advies voor starters. In de loop van haar carrière als recruiter heeft ze gemerkt dat kandidaten bij start-ups de neiging hebben om waarde te hechten aan wat ze bouwen en aan de tools die ze gebruiken. Ze merkt op dat leren inderdaad belangrijk is voor kandidaten, aangezien bijna alle developers met wie ze werkt vragen stellen over training. “Ze willen niet in een specifieke rol in de verdrukking komen en ze zijn bereid om van fullstack naar frontend te migreren in een poging om zich te verplaatsen, op het scherp van de snede te blijven en niet achter te blijven. Ze wijst erop dat 99 procent van de kandidaten middels GitHub en Stack Overflow bezig blijft met hun persoonlijke nevenprojecten. “Sommigen hebben zelfs kleine bedrijven opgezet, die allemaal iets zeggen over hun wens om bezig te blijven, te blijven leren en hun kandidatenprofiel vorm te geven”, voegt ze eraan toe.

Het inhuren of aannemen van toptalent is niet gemakkelijk. Het vereist dat jij je hiring funnel met hoogwaardige kandidaten vult, met de hoop dat men aan het einde van het proces een aanbod accepteert. Om er zeker van te zijn dat jij op het juiste spoor zit om kwaliteitskandidaten in te huren, moet je de communicatie met hiring managers open houden, de specifieke behoeften van de kandidaten voor ontwikkelaars begrijpen en goed op de hoogte blijven van hun leergierigheid.

Heeft u op de afdeling softwareontwikkeling een uitdaging met personeel en zoekt u tijdelijke, gekwalificeerde junior developers die direct operationeel zijn? Team X is een detacheringsbureau dat u kan helpen. Neem vrijblijvend contact op met Anthony Carter voor onze tarieven. Of lees meer over onze dienstverlening op de site.

Telefoon : 023-2052070

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top