skip to Main Content
9 Creatieve Recruitmentstrategieën Om Ontwikkelaars Te Werven Met Een Beperkt Budget

9 creatieve recruitmentstrategieën om ontwikkelaars te werven met een beperkt budget

Het werven van toptalent is op zich al een uitdaging en het kan een hele klus zijn om het met een beperkt budget te doen!

Startups en middelgrote bedrijven die doorgaans met een (klein) budget werken, worden vaak geconfronteerd met de moeilijke situatie hoe ze de juiste kandidaat met hun beperkte budget moeten werven.

In een tijd waarin grote bedrijven toptalent lokken met riante salarissen en bonussen, betalen VMware, Splunk en Cadence, de top drie betalende bedrijven in Amerika hun werknemers rond de $160k per jaar volgens Business Insider. Ook in Nederland kunnen salarissen in de ICT oplopen tot circa een ton per jaar.

Welke kans hebben de kleinere spelers?

Volgens een onderzoek van Deloitte gaven werknemers balans tussen werk en privéleven op als de belangrijkste factor, afgezien van het salaris.

In een andere bevinding was maar liefst 42% van de ondervraagden van Towards Data Science bereid te kiezen voor een minder goed betaalde baan met minder werkuren dan een beter betaalde baan met meer werkuren!

De aantrekkelijke extraatjes en voordelen die grote techbedrijven aan hun werknemers bieden om hen geïnteresseerd te houden is meer bewijs dat hoge salarissen niet het enige zijn.

Netflix biedt haar medewerkers bijvoorbeeld onbeperkt zwangerschaps- en vaderschapsverlof aan in het eerste jaar van het ouderschap.

Airbnb, aan de andere kant, biedt haar medewerkers een jaarlijkse vergoeding van $2000 om te reizen!

Hoewel dit laatste misschien niet van toepassing is op een bedrijf met budgettaire beperkingen, kan een flexibel werkschema zeer aantrekkelijk zijn voor veel medewerkers.

Dus wat moeten startups doen om ontwikkelaars en andere technische talenten in te huren met een klein budget? Terwijl iedereen op zoek is naar die ene ontwikkelaar die een miljoen dollar waard is, zijn er enkele creatieve wervingsstrategieën om grote talenten aan te trekken. Laten we ze hieronder bespreken.

9 creatieve strategieën voor het aannemen van toptalent

1. Doe een beroep op hun emotionele kant

Terwijl salaris en bonussen misschien aantrekkelijker zijn voor de logische kant van de hersenen, is er een andere manier om een potentiële aanwinst aan te trekken – door een beroep te doen op hun emotionele kant.

In de kern zijn we allemaal gedreven om een levensdoel te vinden.

Als je kandidaten kunt laten investeren in de missie van je bedrijf, dan kan het een lange weg zijn om hun focus te verleggen van het zoeken naar een goed betaalde baan naar een baan waar hij/zij een verschil kan maken in het grotere geheel der dingen.

2. Extra secundaire arbeidsvoorwaarden kunnen nooit kwaad

Misschien heb je in je bedrijf een chique cafetaria met onbeperkte snacks en zijn al je medewerkers uitgerust met MacBook Pro’s. Of misschien ook niet.

Wat we moeten begrijpen is dat niet alle medewerkers op zoek zijn naar deze extraatjes.

Het kan net zo aantrekkelijk zijn om met je medewerkers quality time te besteden onder genot van een lekkere kop koffie en een paar smakelijke koeken!

De meeste bedrijven hebben de neiging om bepaalde gemakkelijk te implementeren en zeer effectieve extraatjes over het hoofd te zien die de werknemers meer zouden aanspreken, zoals

a. Flexibele werktijden

Flexibele werktijden stellen werknemers in staat om hun werk te plannen rond hun eigen tijdschema, wat op zijn beurt tot een productiever personeelsbestand leidt dat zelfmotiverend is en geen constante herinneringen of supervisie nodig heeft.

Flexibele werktijden kunnen de vorm aannemen van een late start of eerder naar huis gaan. Omdat dit voor alle betrokkenen geldt, zijn medewerkers eerder bereid om een collega bij te staan in geval van calamiteiten.

b. Gezonde maaltijdmogelijkheden

Het bevorderen van een gezonde werkplek is tegenwoordig ook in de mode, met kantines die allerlei gezonde en voedzame gerechten voor de werknemers serveren.

Door een gezond voedselbeleid te voeren biedt je je werknemers niet alleen een gezonder alternatief, maar positioneer je je ook als een werkgever die zorgt voor de gezondheid en het welzijn van zijn werknemers.

c. Zit-/stabureau

Omdat het een van de snelst groeiende en meest gevraagde voordelen voor werknemers in verschillende bedrijven is, kunnen de bescheiden zit-/stabureaus en goedkoop en toch aantrekkelijk voordeel bieden aan een potentiële kandidaat.

Deze bureaus maken de werkruimte niet alleen robuuster en dynamischer, maar zorgen ook voor een betere samenwerking tussen de medewerkers.

d. Korting voor een sportschoollidmaatschap

De meeste starters die met een krap budget werken zouden zich geen volledig functionele sportschool op kantoor kunnen veroorloven, maar een groepskorting bij een naburige sportschool kan een uitstekend alternatief zijn.

Dit zou een gezondere, dynamische werkomgeving bevorderen.

Een vleugje creativiteit in combinatie met enkele goed doordachte en relevante secundaire arbeidsvoorwaarden kunnen jou in staat stellen om niet alleen je huidige personeelsbestand te behouden, maar hen ook te overtuigen om merkambassadeurs voor jouw bedrijf te worden.

Kandidaten die door medewerkers aangebracht worden en goed bekend zijn met de dynamiek en de werkcultuur van jouw bedrijf, zouden dankzij deze groep van merkambassadeurs bereid zijn om een loonsverlaging te nemen omdat ze weten dat ze hier goed op hun plaats zijn.

3. Balans tussen werk en privéleven

Werknemers worden vandaag de dag niet graag vastgebonden aan hun bureau voor lange werkdagen en hebben vrije tijd nodig om sociale activiteiten te ondernemen, hun passies te volgen, hoger onderwijs te volgen en/of een bevredigend leven te leiden.

Het is noodzakelijk dat werkgevers deze behoefte begrijpen en werknemers een uitstekende balans tussen werk en privéleven bieden. Een dergelijk personeelsbestand is doorgaans productiever en geeft een krachtige impuls aan de werkplek.

Uit een onderzoek van Deloitte blijkt dat de balans tussen werk en privéleven een van de belangrijkste factoren is bij het overwegen van een baan.

Er zit een beperkt aantal uren in een dag en er eisen dat je werknemer langer doorwerkt wekt wat niet alleen wrok op, maar heeft ook invloed op de productiviteit!

Een ongezonde levensstijl met onregelmatige, ongezonde maaltijden, gebrek aan voldoende beweging en de afwezigheid van stressverlagende activiteiten kan mogelijk leiden tot levensveranderende of fatale lifestyle ziektes!

4. Autonomie, beheersing van het vak en levensdoel

Experimenten in de jaren zeventig van de vorige eeuw door de bekende psycholoog Edward Deci bestudeerden hoe geld en motivatie tot verschillende resultaten bij haar proefpersonen leidden.

In deze experimenten werd een groep mensen verdeeld in twee sets, een die gevraagd werd een puzzel op te lossen met geld als beloning en de andere die gevraagd werd een soortgelijke puzzel op te lossen zonder enige geldelijke beloning.

Deci ontdekte dat de tweede groep die eenvoudigweg een uitdaging kreeg aangeboden zonder enige geldelijke beloning gemotiveerder was dan de groep die wel een beloning aangeboden kreeg.

Dit voorbeeld is geenszins bedoeld om te suggereren dat je je medewerkers niet meer moet betalen! Integendeel, de les die we hier misschien uit kunnen trekken is dat mensen een intrinsieke behoefte hebben om te slagen, die kan worden benut door hen een omgeving te bieden die bevorderlijk is voor het bereiken van een dergelijk doel.

5. Potentie om door te groeien

Sommige uitstekende kandidaten zijn vaak op zoek naar een mooie kans en een uitdaging!

Ze willen graag weten wat de groeiperspectieven van het bedrijf zijn en wat hun eigen professionele ontwikkeling en carrièreperspectieven zijn.

Een opiniepeiling van Gallup meldde dat voor 87% van de millenniums loopbaanontwikkeling zeer belangrijk is.

Een kandidaat die zijn huidige functie en de carrièrevooruitzichten binnen het bedrijf kent, zal eerder een salarisverlaging accepteren in ruil voor van een carrièreverbetering.

6. Aandelenopties

Verschillende bedrijven bieden aandelen of aandelenopties aan als onderdeel van de beloning.

Dit zou betekenen dat het salaris dat de werknemer aan het eind van de maand ontvangt veel lager zou zijn omdat hij een aandeel in het bedrijf heeft

Dit is een uitstekende manier om de belangen van het bedrijf af te stemmen op die van de werknemer.

De werknemer die voor een lager salaris kiest in ruil voor een stukje eigen vermogen gelooft in het potentieel van het bedrijf en wordt gestimuleerd om het bedrijf te laten groeien, zodat haar eigen aandelen ook in waarde stijgen.

Microsoft is een van de eerste bedrijven die haar werknemers aandelenopties aanbood en daarbij 3 miljardairs en meer dan 12.000 miljonairs creëerde!

7. Overtuig ze van jouw technologie

Een zeer effectieve manier om spelers voor je team aan te trekken is om ze te overtuigen van de geweldige technologie waar je aan werkt.

Mensen, van starters tot senior medewerkers, zouden een lager loon accepteren als ze aan de slag zouden mogen gaan met geavanceerde technieken.

8. Laat ze zien dat je alleen de beste aanneemt

Overtuigende verhalen over je team en hun superieure kennis van de industrie zouden een getalenteerde medewerker overhalen om deel uit te maken van jouw team.

De reden?

Een A-player werkt bij voorkeur samen met andere A-player en zou bereid zijn om een paar euro minder mee naar huis te nemen voor de kans om in het gezelschap van groot talent te zitten.

9. Baan vs. carrière

De beste kandidaten zijn niet alleen op zoek naar een baan om geld te verdienen!

Ze zijn op zoek naar een werkplek die de potentie heeft om te groeien en die dezelfde groeiperspectieven biedt als zijn werknemers.

Kortom, een lucratieve carrière is wat toptalent zoekt.

Om zo iemand te overtuigen moet je de missie van jouw bedrijf, de doelstellingen, de groeipotentie, het team en de bedrijfscultuur duidelijk kunnen overbrengen.

Het is noodzakelijk om een dedicated team van getalenteerde medewerkers te vinden om het succes van jouw bedrijf te stimuleren. En zonder dure loonstroken kunnen deze bovengenoemde ideeën jou goed van dienst zijn bij het aantrekken van groot talent.

Conclusie

Terwijl je nieuwe manieren vindt om medewerkers te behouden door middel van interessante extraatjes en ze bezig te houden met nieuwe uitdagingen, vergeet niet dat detachering ook tot de opties van aantrekken van toptalent behoort.

Heeft u op de afdeling softwareontwikkeling een uitdaging met personeel en zoekt u tijdelijke, gekwalificeerde junior developers die direct operationeel zijn? Team X is een detacheringsbureau dat u kan helpen. Neem vrijblijvend contact op met Anthony Carter voor onze tarieven. Of lees meer over onze dienstverlening op de site.

Telefoon : 023-2052070

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top