skip to Main Content
Hoe Hou Je Je Developer Tevreden?

Hoe hou je je developer tevreden?

Het belangrijkste punt van dit artikel is hoe jij je ontwikkelaar in staat kunt stellen om zijn of haar positie te versterken, of het nu gaat om inhouse, remote of freelance ontwikkelaars.

Dus, “Hoe doe ik dat?”

Het antwoord: Begrijp wat de marktwaarde van jouw ontwikkelaar is en respecteer deze.

Wat betekent dat?

Ontwikkelaars zijn zeer waardevol. Een recent onderzoek van Stripe en Harris heeft uitgewezen dat een meerderheid van directieleden het erover eens is dat het voortbestaan van hun bedrijven meer afhankelijk is van de beschikbaarheid van hoogwaardige software engineers dan van de beschikbaarheid van geld.

Dat betekent dat ontwikkelaars actief worden benaderd door recruiters. En jouw ontwikkelaar neemt waarschijnlijk al interviews af met die recruiters, of heeft daar in ieder geval aan gedacht. Volgens Recruiting Developers in 2017 staat ongeveer 60% van de werkende ontwikkelaars open voor nieuwe vacatures.

Wat je moet doen is de waarde van ontwikkelaars in de hele markt begrijpen en, meer specifiek, hun waarde in de groep van bedrijven die vergelijkbaar zijn met jouw grootte en financiële mogelijkheden. Dan moet jij ervoor zorgen dat jouw aanbod aan jouw ontwikkelaar concurrerend is en hopelijk veel beter.

Er is waarschijnlijk geen waardeverschil in de ontwikkelaarsmarkt. Er zijn waarschijnlijk geen stelletje hoogwaardige ontwikkelaars die onbewust veel te weinig betaald krijgen, of die helemaal niet op de hoogte zijn van hun marktwaarde, die je kunt aanboren en inhuren tegen een lagere prijs dan de marktwaarde. En als er zulke ontwikkelaars zijn, zullen ze waarschijnlijk niet lang in het ongewisse blijven. Wed er dus niet op dat dat een optie is.

Jouw standaard denken moet zijn dat jouw ontwikkelaar meerdere aanbiedingen per week ontvangt, en elk aanbod valideert zijn of haar marktwaarde.

Je moet de marktwaarde kennen, respecteren en vervolgens een vergelijkbaar of veel beter aanbod maken. Welnu, wat moet je precies “aanbieden” dan?

Alleen bieden wat binnen jouw mogelijkheden ligt, natuurlijk. Tenzij je Facebook of Google heet kan het smijten van buitengewone hoeveelheden geld naar ze, het verstrekken van dagelijkse massages of het leveren van een dagopvang voor hun huisdier voor jou geen optie zijn.

In plaats daarvan kun je een aantal zaken zeker aan jouw ontwikkelaars bieden:

Laat jouw ontwikkelaars creatieve problemen oplossen

Deze problemen kunnen helpen hun leergierigheid te bevredigen en hun vaardigheden te verbeteren. Ontwikkelaars voorzien van creatieve problemen houdt hen ook gemotiveerd en scherp. Een goed voorbeeld hiervan is iets wat Google doet met hun ontwikkelaars, de “20% time” genoemd.

In hun IPO-brief van 2004 hebben de oprichters van Google, Sergey Brin en Larry Page, deze filosofie toegelicht. Zij schreven,

We moedigen onze medewerkers aan om, naast hun reguliere projecten, 20% van hun tijd te besteden aan wat zij denken dat Google het meeste voordeel zal opleveren. Dit stelt hen in staat om creatiever en innovatiever te zijn. Veel van onze belangrijke vorderingen zijn op deze manier tot stand gekomen.

Volgens Business Insider zijn sommige producten die uit 20% time voortgekomen onder meer Google News, Gmail en Adsense.

Hackathons, trainingsdagen en de 20% time van Google zijn slechts voorbeelden van manieren waarop een bedrijf zijn softwareontwikkelaars beter kan uitdagen en betrekken.

Wees niet bang om promotie aan te bieden

Het aanbieden van promoties is een geweldige manier om de inspanningen en tijd die jouw ontwikkelaar bij het bedrijf heeft doorgebracht te erkennen. Als je een ontwikkelaar hebt die uitgedaagd wil worden, dan is dat een eigenschap van hen die je zou willen voeden. Een manier om dit te doen is hen meer verantwoordelijkheden en uitdagingen te geven.

Als je een klein bedrijf hebt, kan jouw ontwikkelaar de ontwikkelaar zijn. En omdat je misschien niet al te veel medewerkers hebt, kan het makkelijker zijn om een verticale beweging naar een Lead Developer of VP als stimulans te bieden.

StackOverflow’s blog zegt dat je erop kunt vertrouwen dat je softwareontwikkelaar tevreden zal blijven als je hun ervaringen en tijd met je bedrijf erkent, met de belofte van een hogere vergoeding en een titel met prestige.

Je ontwikkelaar meer mogelijkheden bieden om de balans tussen werk en privéleven in stand te houden, kan een beloning zijn voor zijn of haar inspanningen. Daarvoor kunt je extra’s bieden, zoals vanuit huis werken of de mogelijkheid om minder uren te werken.

Bied je ontwikkelaar de nieuwste tools aan

Houd de tools en technologie die jouw ontwikkelaar gebruikt up-to-date tot het nieuwste en beste. Softwareontwikkelaars vinden het meestal leuk om de nieuwste technologieën uit te proberen, omdat het hen veel gemakkelijker maakt om te leren, te creëren en hun werk te doen.

Differential’s blog zegt dat als jouw ontwikkelaar voorziet de rest van zijn of haar carrière bij een bedrijf opgescheept te zitten met verouderde technologie, hij of zij waarschijnlijk op zoek zal gaan naar nieuw werk.

Sommige ontwikkelaars zijn het eens met het gevoel dat vastzitten aan een team dat gebruik maakt van oude technologieën is als een timmerman die met de hand boort in plaats van een boormachine.

“Niets maakt mij kwader dan in een team te zitten met een ontwikkelaar die code schrijft zoals hij dat 10 jaar geleden deed,” zegt een ontwikkelaar op StackOverflow.

“De frameworks zijn geëvolueerd”, vervolgt hij, “Het niet gebruiken van de nieuwe tool en proberen om iets op de oude manier samen te hacken doet meestal afbreuk aan de kwaliteit van wat er gebouwd wordt. Of het nu code of hout is.”

Houd je ontwikkelaar altijd betrokken, altijd

Je moet niet tot het exit interview wachten om te ontdekken welke klachten je ontwikkelaar over je bedrijf heeft.

Als iemand bijvoorbeeld die altijd met zijn ideeën naar jou toe kwam, plotseling ermee stopt, is dat een teken dat hij op weg is om zijn ontslag in te dienen. Je zou dus eigenlijk de mate van verveling van je ontwikkelaar in de gaten te houden. Want als je dat niet doet, kun je verwachten dat ze op zoek gaan naar een plek die dat wel doet.

Een oplossing voor dit probleem kan zijn om “stay interviews” te houden met je ontwikkelaars als je een daling in productiviteit en ideevorming opmerkt.

Een Gallup onderzoek toonde aan dat 50% van de 7200 ondervraagde volwassenen besloot zijn of haar baan op te zeggen om een bepaalde manager te ontwijken.

Stay interviews, ook wel bekend als een-op-een gesprekken, “bieden een geweldige kans om een sterke en open relatie op te bouwen, zodat je mensen die aan je rapporteren erop kunnen vertrouwen dat ze hun gevoelens kunnen delen over wat je anders zou kunnen doen”, zegt een voormalig Google executive.

Met vragen als: “Ben je tevreden? Waarom ben je nog steeds hier werkzaam en niet elders? Wat zou een reden zijn voor jou om weg te gaan”, zegt Diane Scarborough, een voormalig interim VP voor People and Culture bij Sprint Connect. “Vragen ‘Hoe is het met je?’ mag namelijk altijd.”

Scarborough stelt voor om je ontwikkelaar te ondervragen. Antwoorden over het verlangen om aan nieuwere technologieën te mogen werken of over vrienden die bij andere bedrijven aan ‘coole’ projecten mogen werken – dit zijn signalen, zegt ze, ook al worden deze opmerkingen terloops genoemd.

Laat je ontwikkelaars aan nieuwe projecten werken

Een manier om jouw ontwikkelaars te irriteren is om ze niet meer aan nieuwe applicaties te laten werken, maar om oude applicaties te onderhouden en te repareren.

Greg Warden, de VP Engineering bij DigitalOcean, ziet dit als een pijnpunt voor ontwikkelaars.

De oplossing die hij voorstelt voor dit probleem is het identificeren van veel voorkomende problemen die je gewoonlijk na een software release tegenkomt en vervolgens een delivery pipeline te creëren die dat proces automatiseert.

Volgens Forbes zijn er een paar manieren om dat te doen, zoals “het uitvoeren van betere geautomatiseerde tests voordat software wordt uitgebracht, het opbouwen van extra tijd in de schema’s van ontwikkelaars in de weken na de release, of zelfs het inhuren van ontwikkelaars die zich specifiek richten op het oplossen van problemen na de release en het onderhouden van oudere apps”.

Samenvatting

Wanneer jouw softwareontwikkelaar tevreden is met zijn baan in jouw bedrijf, is hij of zij in staat om de output van het team of bedrijf waarvan ze deel uitmaken aanzienlijk te verhogen. Volgens CNBC, “[Softwareontwikkelaars’] zijn ze een unieke bron van innovatie, productiviteit en nieuwe economische connecties. Als ze correct worden ingezet, kunnen ontwikkelaars economische multiplicatoren zijn.”

Het geven van creatieve problemen aan jouw ontwikkelaar om ze op te lossen, het aanbieden van carrièremogelijkheden voor de inspanningen die hij/zij heeft geleverd, het up-to-date houden van zijn of haar tools, het controleren van zijn of haar betrokkenheid bij jouw bedrijf en het werken aan nieuwe uitdagingen zijn een paar belangrijke tactieken die je kunt toepassen om je ontwikkelaar in staat te stellen zijn of haar positie in je bedrijf te versterken en te behouden.

Als je nog andere suggesties hebt, laat het ons dan via een reactie hieronder weten!

Geen enkel bedrijf zal perfect deze tactieken inzetten. Maar zolang jouw acties naar jouw ontwikkelaar toe goede bedoelingen hebben en jij hun waarde begrijpt en respecteert, zal jouw ontwikkelaar na het weekend weer graag naar zijn of haar werk willen komen.

Heeft u op de afdeling softwareontwikkeling een uitdaging met personeel en zoekt u tijdelijke, gekwalificeerde junior developers die direct operationeel zijn? Team X is een detacheringsbureau dat u kan helpen. Neem vrijblijvend contact op met Anthony Carter voor onze tarieven. Of lees meer over onze dienstverlening op de site.

Telefoon : 023-2052070

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top