skip to Main Content
Hoeveel Kost Het Om Een App Te Maken?

Hoeveel kost het om een app te maken?

Met meer dan 3 miljard smartphonegebruikers over de hele wereld werd vorig jaar 92,1 miljard dollar aan apps uitgegeven. Alleen al 76% daarvan, 69,9 miljard dollar, werd besteed aan mobiele games. Volgens Newzoo zal dat getal over 2 jaar 106,4 miljard dollar bedragen.

Als je er ooit over nagedacht hebt om je eigen app te maken, dan heb je je waarschijnlijk afgevraagd, “Hoeveel kost het om een app te maken?“.

In dit artikel bekijken we de ontwikkelingskosten van de app om een kloon te maken van een aantal van de 12 populairste apps, waaronder Facebook, TikTok en Spotify. We zullen ook andere kostengerelateerde factoren behandelen, zoals de complexiteit van de app, wie de app zal bouwen (freelancer vs. agency) en op welk platform (iOS vs. Android). Klik hier om naar de infographic te springen.

Populairste Mobiele Apps

Bron: SensortowerVolgens het rapport van SensorTower waren de apps in bovenstaande grafiek vorig jaar de populairste apps in termen van wereldwijde app downloads.

Als je een app wilt maken, of het nu voor mobiel of web is, kan het nuttig zijn om dit soort apps te overwegen om je een kader te bieden. Aangezien deze apps bepaalde functies bevatten die gebruikelijk zijn voor een breed scala aan apps, is het begrijpen van de kosten van deze functies van cruciaal belang voor het ontwikkelen van je eigen app.

In de volgende sectie wordt beschreven hoe je de kosten van de app kunt berekenen, voordat we in detail ingaan op de werkelijke kosten.

Hoeveel kost het om een app te maken?

App Kosten = Ontwikkelingstijd * Uurtarief

Een goede manier om te onderzoeken hoeveel een app zou kunnen kosten is beginnen met de kosten van een aantal van de meest populaire mobiele apps ter wereld. Het schatten van de kosten van het ontwikkelen van een app die vergelijkbaar is met de app die je wilt bouwen kan je helpen het juiste budget te bepalen.

De gebruikelijke en eenvoudige manier om de kosten van een app te schatten is simpelweg:

(Functies * Tijd) * Uurloon = Kosten

Aangezien het uurtarief nodig is om de totale ontwikkelingskosten van de app te berekenen, is het belangrijk om de variaties in uurtarieven van app-ontwikkelaars te kennen.

Wat vragen app-ontwikkelaars?

Ervaren iOS-app-ontwikkelaars rekenen gemiddeld 80 tot 140 euro per uur, terwijl een junior iOS-ontwikkelaar in bijvoorbeeld Oost-Europa gemiddeld 40 tot 60 euro per uur in rekening brengt. De kosten van jouw app variëren afhankelijk van het ervaringsniveau en de locatie van de app-ontwikkelaar die inhuurt.

Voor dit artikel gebruiken we 130 euro per uur als standaardtarief voor de kosten om een MVP te maken voor WhatsApp, Facebook, Instagram, TikTok, Spotify en Uber.

Hoeveel kost het om WhatsApp te maken?

WhatsApp is een real-time messagingtoepassing met een robuuste architectuur en uitgebreide functies. Hieronder volgt een samenvatting van de basisfuncties van WhatsApp en de ontwikkelingstijd (in uren):

Opmerking: De “Setting Adjustments” kunnen variëren afhankelijk van de inhoud van het menu “Instellingen”. Deze schatting omvat profielinstellingen, accountinstellingen, chatinstellingen, notificatie-instellingen en instellingen voor gegevensgebruik.

Andere kosten omvatten UI/UX-ontwerp, projectbeheer, quality assurance en DevOps. Deze factoren vereisen tussen de 390-495 uur duren.

In totaal duurt het ongeveer 1.157-1.484 uur om WhatsApp te klonen. Voor een tarief van 130 euro per uur kost het 150.410 – 192.920 euro om WhatsApp na te bouwen.

Hoeveel kost het om Facebook te maken?

Zonder in te gaan op de operationele opslagkosten zegt Ben Schippers dat het 450.000 euro en negen maanden ontwikkelings- en ontwerptijd kost.

De belangrijkste functie van de Facebook-app is inbegrepen:

  • Registratie- en inlogprocedures
  • Automatische contactsynchronisatie
  • Tekst/foto’s/video’s delen
  • Kennisgevingen
  • Berichtendienst, en
  • Andere functies zoals Groepen en Pagina’s.

De diverse functies van Facebook maken het aanzienlijk moeilijker om de kosten ervan te voorspellen. Het is echter nog steeds mogelijk om een inschatting te maken voor de front-end en back-end ontwikkeling. De meest tijdrovende functies om te creëren zijn:

  • Nieuwsfeed
  • Chat
  • Videobellen

Hoewel chat- en videogesprekken officieel gescheiden zijn van de Messenger-app, zijn de geschatte kosten hieronder inclusief functies van beide apps.

Volgens Indeema kan de feed alleen al 450 uur duren. Waarom? De vrijheid van maatwerk. Stel je een Facebook-post op je feed voor – je krijgt de persoon te zien die het bericht heeft geplaatst, het tijdstip waarop het is geplaatst, de interactie met het bericht en het type inhoud. Als je het bericht leuk vindt, kun je ervoor kiezen om het op te slaan en/of je meldingen voor dit bericht aan te zetten. Als het je niet bevalt wat je ziet, kun je ervoor kiezen om het bericht te verbergen, het te melden en zelfs degene die het heeft geplaatst te ontvolgen.

De chat- en videofuncties kunnen oplopen tot een ontwikkelingstijd van ongeveer 500 uur. Samengevat kan de ontwikkeling van zowel de Facebook-app als de Messenger-app van de back-end van 1.500 uur tot 1.700 uur duren, terwijl de ontwikkeling van de front-end ongeveer 1.300-1.400 uur kan duren.

In totaal zou Facebook 2.800-3.100 uur nodig hebben om te creëren. Als we dat vermenigvuldigen met 130 euro per uur, bedragen de totale kosten voor de ontwikkeling van een Facebook-kloon voor mobiele apps 364.000 tot 403.000 euro.

Hoeveel kost het om Instagram te maken?

Als je een app als Instagram wilt bouwen, houd er dan rekening mee dat het eigenlijk een vrij ingewikkelde toepassing is om te bouwen vanwege beeldfiltrerende functies en back-end image loads. Enkele van de belangrijkste functies van Instagram omvatten:

  • Account autorisatie
  • Profiel aanmaken/bewerken
  • Berichten
  • Instellingen aanpassen
  • Foto’s aanpassen
  • Integratie van sociale media
  • Geolocatie, en
  • Geavanceerd zoeken.

Volgens Henrik Wedelin zou het ergens tussen de $100.000 en $300.000 kosten om een Instagram-achtig product te bouwen over een periode van drie tot zes maanden. Hier is een schatting van hoeveel tijd het zou kunnen kosten om een Instagram-kloon te ontwikkelen:

Volgens deze schatting zou Instagram tussen de 84.500 en 128.050 euro kosten om te bouwen. Deze schatting omvat niet de ontwikkelingstijd voor functies zoals een admin dashboard – dat 60-80 uur kan duren – en andere UI/UX-ontwerpen – die van 150-200 uur kunnen duren om zich te ontwikkelen.

Als ook de ruwe schatting van een admin dashboard en UI/UX ontwikkelingstijd wordt meegenomen, zal de geschatte tijd ergens tussen de 835 en 1220 uur liggen, oftewel 108.550 tot 158.600 euro.

Hoeveel kost het om TikTok te maken?

De nieuwe sociale video-app uit China, TikTok, is in opmars met bijna 1 miljard wereldwijde maandelijkse gebruikers in november 2018. Met de mobiele app kunnen gebruikers video’s van 15 seconden opnemen en coole functies zoals muzieksynchronisatie, animaties en filters toevoegen.

De MVP-functies van een TikTok-kloon zouden zijn:

  • Basisgebruik
  • Basisregistratie, met uitzondering van het instellen van het profiel.
  • Video’s maken/afspelen
  • Muziekbibliotheek
  • Plaatsing
  • Zoeken

Om dit soort app MVP te bouwen schat Appventiv ergens in het gebied van $80.000 tot $100.000 aan ontwikkelingskosten – maar dit is waarschijnlijk een conservatief bedrag. Vergelijkbaar met Spotify (die ik hieronder ga behandelen) zouden muzieklicentiekosten een hoge kostenpost zijn. Je kunt deze app vergelijken met het hogere deel van de schatting voor een Instagram kloon die eerder is genoemd, omdat het enigszins vergelijkbaar is met de functie/organisatie van Tik Tok, die 985 uur tot 1910 uur ontwikkelingstijd kan duren. Dat betekent ongeveer 128.050 tot 248.300 euro voor een volledigere set van functies.

Hoeveel kost het om Spotify te maken?

Spotify is misschien wel ‘s werelds favoriete onafhankelijke openbare muziekspeler, compilatie- en suggestiesoftware ter wereld. Het platform is beschikbaar op verschillende apparaten – van iOS tot Android tot desktops en laptops. De software is intuïtief en stijlvol en wordt maandelijks door 207 miljoen actieve gebruikers (Q4 2018) gebruikt.

De meest basale functies van de app zijn onder andere:

  • Registratie
  • Streaming speler
  • Zoekfunctie
  • Bibliotheek
  • Artiest/Album
  • Suggesties

Laten we eens kijken naar het aantal uren dat het zou duren om een Spotify kloon te maken:

Voor deze zeer simpele variant, met een ontwikkelaarstarief van 130 euro per uur, zou je voor 863-1180 uur ontwikkelingswerk ongeveer 112.190-177.000 euro nodig hebben.

Dit dekt natuurlijk niet de zeer hoge kosten van het hosten van al deze muziek en de muzieklicentiekosten, algoritmes om muzieksuggesties, advertenties, social sharing, browsen, etc. te genereren.

In werkelijkheid zijn de belangrijkste kosten voor het bouwen van een Spotify-achtige app de muzieklicenties en hosting. Als je van plan was om een soortgelijke app te bouwen, kan het kosteneffectiever zijn om de Soundcloud route te volgen, waar gebruikers hun eigen muziek uploaden, die geen licentiekosten nodig heeft.

Hoeveel kost het om Uber te maken?

Uber, een 24-uurs on-demand service die rijders en chauffeurs met elkaar verbindt, en is onlangs naar de beurs gegaan. Uber-achtige diensten moeten twee interfaces creëren, een voor de chauffeurs en een voor de passagiers. Enkele belangrijke functies zijn onder andere:

Naast de genoemde functies moet er ook een betaalgateway worden geïntegreerd. Hier is een uitsplitsing van de passagiersinterface en de ontwikkelingstijd ervan:

De totale tijd die nodig is voor de ontwikkeling van de vraagzijde van het platform is ongeveer 421-526 uur.

Voor de interface van de bestuurder zijn dit de kenmerken en de ontwikkelingstijd:

Omdat er minder functies aan de bestuurderszijde zijn, is de ontwikkelingstijd aanzienlijk korter. De totale ontwikkelingstijd zou tussen de 308 en 382 uur bedragen.

Alleen al gezien de geschetste kenmerken zou de totale tijd om een Uber-achtige app te ontwikkelen ongeveer 729-908 uur bedragen. Inclusief de 60-80 uur voor het administratieve dashboard en 160-200 uur voor UI/UX-ontwerp, zal de totale ontwikkelingstijd ongeveer 949-1.188 uur bedragen. De totale ontwikkelingskosten bedragen dus ongeveer 123.370 tot 154.400 euro.

Alle bovenstaande cijfers worden geproduceerd en geconsolideerd door ervaren teams over de hele wereld. Afhankelijk van wie je het vraagt en welke maatstaven ze gebruiken om de kosten te meten, kan het antwoord dat je krijgt een beetje verschillen.

Andere factoren die verband houden met de kosten van de app

Nu je een idee hebt hoeveel een populaire app kost om te bouwen, volgen hieronder enkele andere budgetfactoren waarmee je rekening moet houden bij het bouwen van je app:

  • De complexiteit van de app
  • Wie maakt je app?
  • iOS vs Android

App-complexiteit

Een van de belangrijkste redenen waarom het niet eenvoudig is om een concreet getal te geven over de kosten van het maken van een app is omdat er zoveel verschillende soorten apps zijn. Hoewel het vrijwel onmogelijk is om alle bestaande apps op de markt te beschrijven, zijn er drie grote categorieën die de complexiteit van apps beschrijven:

Apps zonder webservers

Apps zonder webservers hebben geen externe dataservers. Ze geven vaak informatie weer op verschillende “lijsten”. Deze apps hebben vaak dropdown-menu’s (mastertabel) waaruit gebruikers kunnen kiezen. Zodra de gebruiker een optie heeft geselecteerd, kan hij of zij een tweede, meer specifieke lijst krijgen. De gebruiker kan dit blijven doen totdat hij of zij op een pagina komt met de gewenste informatie.

Enkele veelvoorkomende voorbeelden van tabelfunctionaliteitsapps zijn onder andere dieetplanners, agenda-apps en e-mail-apps. De kosten voor het ontwikkelen van dit soort apps liggen ergens tussen de 1.000 en 4.000 euro of hoger. Enkele mogelijke functies die de kosten van dergelijke apps kunnen opdrijven, zijn onder meer geolokalisatie en integratie van apps van derden (d.w.z. sociale-mediaplatforms). Hoe meer functies, hoe duurder.

Apps met webservers

Deze apps plaatsen hun gegevens op externe dataservers. De gegevens voor deze apps worden uitgewisseld tussen de clientzijde en de serverzijde. Bovendien kunnen de gebruikers van deze apps vaak zoeken en gegevens invoeren om de gewenste resultaten te verkrijgen. Aangezien het verbinden van apps met externe webservers een meer geavanceerde programmering en een API vereist, liggen de kosten van deze apps hoger en kunnen ze variëren van 8.000 tot 50.000 euro en hoger.

Gaming-apps

Hoewel deze wat voor de hand liggend lijken, is het de moeilijkste categorie om er een prijskaartje aan te hangen. Deze categorie omvat van eenvoudige PONG type functionaliteit tot en met complexe virtual reality games. De ontwikkelaar van Flappy Hen, een kloon van Flappybird, heeft bijvoorbeeld ongeveer 40-50 uur besteed aan het maken van zijn app. Als je 40-50 uur met 130 euro vermenigvuldigt, zou de app 5.200 tot 6.500 euro kosten. Een racespel dat gebruik maakt van de gyroscoop van je mobiele telefoon kan echter gemakkelijk tot 125.000 euro kosten om te maken. Een brede schatting van gaming apps zou 6.000 tot 250.000 euro bedragen.

Sommige andere gemeenschappelijke kenmerken die de technische complexiteit verhogen en daarmee de kosten van jouw app omvatten: third-party integraties, admin dashboard, en het gebruik van hardware componenten zoals Bluetooth, GPS, barometers etc. Met een duidelijk idee van de omvang van jouw project zou je een nauwkeurigere kostenraming krijgen.

Bij het maken van de MVP voor je app moet je ook rekening houden met je langetermijndoelstellingen. Ontwikkel je een eenvoudig prototype dat waarschijnlijk later herschreven zal worden? Zal deze app de ruggengraat vormen van je startup? Dit zijn allemaal factoren waar je rekening mee moet houden voordat je een kostenraming maakt.

Wie gaat jouw app maken?

Eigen ontwikkelaars

Je kunt zeker overwegen om interne ontwikkelaars, ontwerpers en productmanagers aan te nemen om je app te helpen ontwikkelen! Als alternatief kun je ook een ontwikkelaar aannemen die alle drie de petten heeft. Echter, naarmate de concurrentie naar talent toeneemt, kan het aannemen van een fulltime, kwalitatieve en veelzijdige ontwikkelaar een zeer tijdrovend (en niet te vergeten duur) proces zijn. Als je van plan bent om je app uit te breiden, zul je hoogstwaarschijnlijk een paar extra ontwikkelaars moeten aannemen (bijv. iOS, Android, back-end, enz.). Het in dienst nemen van een hele app-team kan dus een kostbare verplichting zijn.

Moet je een fulltime team inhuren voor jouw MVP?

Zou het een geschikte beslissing zijn om weken of maanden te zoeken naar de beste ontwikkelaar voor jouw MVP?

De antwoorden op bovenstaande vragen hangen grotendeels af van hoeveel geld je hebt en hoe je langetermijnplan eruit ziet. Echter, als je niet zoveel geld hebt en onder tijdsdruk om een MVP te produceren, kunnen er andere, meer geschikte opties zijn.

Development bureau

Ook het betalen van een app-ontwikkelingsbureau is een veel voorkomende oplossing. Veel startups kiezen voor app-ontwikkelaars omdat ze een heel pakket afnemen. Wanneer je een bureau inhuurt, krijg je een team van ontwerpers, ontwikkelaars en projectmanagers. Bovendien hebben veel app-bureaus een aanzienlijke hoeveelheid ervaring met het ontwikkelen van volwassen ontwikkelprocedures om hun klanten te helpen.

Deze weg is echter veruit de duurste optie. Dit soort bureaus kunnen tussen de 200 en 300 euro per uur in rekening brengen. Als je niet over voldoende middelen beschikt, is dit geen haalbare optie. Bovendien, als je besluit om een door een bureau ontwikkelde app zelf door te ontwikkelen, kun je meer problemen ondervinden bij het volgen van hun ontwikkelingslogica.

Het inhuren van freelance ontwikkelaars op afstand

Een andere populaire optie is online samenwerken met freelancers om je app te maken – niet alleen kan het betaalbaarder zijn, maar je kan ook een geweldige ontwikkelaar vinden die hetzelfde kwaliteitsniveau voor je ideale app kan hebben als een app-ontwikkelaar.

Je kunt ook ontwikkelaars vinden die een lager tarief vragen op de meer traditionele freelance platforms zoals Upwork, Freelancer en Guru, maar houd er rekening mee dat er grotere risico’s zijn, zoals:

  • Slechte kwaliteit van de code, wat kan leiden tot hogere kosten in de toekomst
  • Ongekwalificeerde ontwikkelaars
  • Uit de hand gelopen en dus dure projecten door slecht projectmanagement
  • Opnieuw posten van projecten (d.w.z. nadat je de ontwikkelaar hebt ingehuurd, huurt hij iemand ander op een ander platform in om het werk te doen).

Houd er wel rekening mee dat als het gaat om het inhuren van freelance ontwikkelaars, al dan niet gescreend, de kosten nogal drastisch kunnen verschillen, afhankelijk van waar ze zich bevinden.

Het inhuren van gedetacheerde ontwikkelaars

De laatste optie is het inhuren van ontwikkelaars die bij jou gedetacheerd aan de slag gaan. De voordelen zijn als volgt:

  • De continuïteit van je project is altijd veilig gesteld
  • Je kunt gelijk de ontwikkelaars in huis halen, maar indien nodig kun je ze ook snel weg doen
  • Ze zitten bij jou op kantoor, dus kortere lijnen
  • Geen werkgeversverplichtingen
  • Geen omkijken naar opleiding of bijscholing
  • Als je tevreden bent over de ontwikkelaar, kun je hem of haar meestal na enige tijd in dienst nemen.

iOS vs. Android app

Is het duurder om iOS of om Android apps te ontwikkelen? Het is een veelbesproken onderwerp.

Ken Yarmosh, de oprichter en CEO van Savvy Apps, gelooft dat het bouwen van Android-apps duurder is – hij noemde de extra kosten voor het ontwikkelen van Android-apps “de Android Tax”.

Facebook, YouTube, Twitter, Airbnb en Uber gaven echter minder geld uit aan de ontwikkeling van hun Android MVP-apps. Zijn deze statistieken in tegenspraak met Yarmosh’s bewering? Hoe kan de discrepantie in de gegevens worden verklaard?

De waarheid is dat de kosten per uur voor het ontwikkelen van iOS en Android apps vrijwel hetzelfde zijn.

Echter, omdat er een grotere verscheidenheid aan Android-apparaten en schermafmetingen is, zijn zowel het ontwerp als de ontwikkeling complexer dan bij iOS. Dit betekent dat de tijd die nodig is om Android apps te ontwikkelen 2 tot 3 keer langer kan zijn dan die van iOS apps. Als we het uurtarief vermenigvuldigen met de tijd die nodig is om de respectievelijke apps te ontwikkelen, kunnen we concluderen dat het inderdaad duurder is om Android apps te maken. Daarom kiezen veel bedrijven, waaronder de top 10, ervoor om iOS-apps te ontwikkelen voordat ze met Android-apps aan de slag gaan.

Kosten voor de ontwikkeling van apps: een infographic

Terugblik

Er zijn 4 aspecten waarmee je rekening moet houden bij het bepalen van de kosten voor het bouwen van je app:

  • Complexiteiten (type app, integratie van externe dataservers, integraties van derden, etc.)
  • Functies (planning, ontwerp, functies, infrastructuur, app admin, testen, implementatie)
  • Personeelszaken (d.w.z. eigen app-team vs bureau vs freelancers vs detachering)
  • Platform (iOS vs. Android)

Er zijn ook andere factoren die we niet hebben besproken en die verder gaan dan de initiële bouw van je app. Als je serieus bent over het op de markt brengen van een app of het gebruik ervan om een bedrijf op te starten, zul je ook de kosten van ondersteuning (dat wil zeggen vooral hosting), marketing en reclame, HR, en nog veel meer moeten evalueren.

We hopen dat dit artikel je een beter idee geeft van wat je kunt verwachten als je op zoek bent naar een mobiele app te bouwen. Veel succes!

Heeft u op de afdeling softwareontwikkeling een uitdaging met personeel en zoekt u tijdelijke, gekwalificeerde junior developers die direct operationeel zijn? Team X is een detacheringsbureau dat u kan helpen. Neem vrijblijvend contact op met Anthony Carter voor onze tarieven. Of lees meer over onze dienstverlening op de site.

Telefoon : 023-2052070

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top